რა შეიცვლება ნარკოტიკების ტრანზიტში, თუ ჩინეთის გავლენა გაიზრდება ქვეყანაში? – ზურაბ სიხარულიძე

ეხლა ერთ ამბავსაც მოგიყვებით რა მოხდება თუ ევროკავშირის და -ის გავლენა საქართველოში შემცირდება და პარალელურად გაიზრდება ჩინეთის გავლენა, ნარკოტიკების ტრანზიტთან დაკავშირებით და რა მიმართულება შეიძლება შეიცვალოს:
1. ტრანზიტული მარშრუტების გადანაცვლება • ჩინეთი ერთ-ერთი მთავარი ქვეყანა არის როგორც პრეკურსორების (ქიმიკატების) მწარმოებელი, ასევე ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებების ექსპორტიორი. • მისი გავლენის ზრდა შეიძლება გამოიწვიოს უფრო მეტი სინთეზური ნარკოტიკის და პრეკურსორების შემოსვლა ცენტრალური აზიის გავლით საქართველოსკენ, რაც საქართველოს ტრანზიტულ ფუნქციას გაზრდის. • თუ დასავლური მონიტორინგი და კოორდინაცია შესუსტდება, კონტროლის მექანიზმები შეიძლება სუსტდებს, და საქართველო უფრო მიმზიდველი გახდეს როგორც მარშრუტი. 2. კანონმდებლობის და სტანდარტების ცვლილება • დასავლეთის გავლენა დღესაც განაპირობებს ნარკოპოლიტიკის ეტაპობრივ ლიბერალიზაციას და ზიანის შემცირების პროგრამების განვითარებას. • თუ ეს გავლენა შესუსტდა და ჩინეთმა მოიპოვა მეტი პოლიტიკური/ეკონომიკური წონა, შესაძლებელია გამკაცრდეს რეპრესიული მიდგომა (ჩინეთის მოდელის მსგავსად, სადაც მკაცრი სასჯელები და სარეპრესიო პოლიტიკაა). • ასეთ შემთხვევაში ზიანის შემცირების პროგრამები შეიძლება შევიწროვდეს და მკურნალობის მოდელები ჩამორჩეს ევროპულ სტანდარტებს. 3. გლობალური ნარკობაზრის ცვლილებები • ბოლო წლებში ფენტანილებისა და სხვა ძლიერ ოპიოიდების მთავარი წყარო აზიაშია (მათ შორის ჩინეთში). • თუ ჩინეთი აქტიურად გამოიყენებს საქართველოს როგორც სატრანზიტო არხს ახლო აღმოსავლეთისა და ევროპის მიმართულებით, ფენტანილთან დაკავშირებული რისკები მკვეთრად გაიზრდება. • ამასთან, საქართველოს შიდა ბაზარი შესაძლოა გადაეჭრას უფრო ტოქსიკურ სინთეზურ ნარკოტიკებს, რაც საზოგადოებრივი ჯანდაცვის კუთხით კრიტიკულ გამოწვევას შექმნის.
4. გეოპოლიტიკური ფაქტორი • დასავლეთის შემცირებული გავლენა ნიშნავს, რომ ევროკავშირისა და აშშ-ის სამართალდამცავ სტრუქტურებთან ინტეგრაცია დასუსტდება. • ეს დააზარალებს ერთობლივ ოპერაციებს, რაც დღეს ერთ-ერთი მთავარი ბარიერია ნარკოტიკების დიდი ტრანზიტული ქსელების წინააღმდეგ. • ჩინეთის გავლენა შეიძლება იყოს უფრო ეკონომიკური და ინფრასტრუქტურული (მაგ. “ახალი აბრეშუმის გზის” პროექტები), რაც ტრანზიტის ლოგისტიკას კიდევ უფრო აადვილებს. ასე რომ მეგობრებო ამ სცენარით მივდივართ და უკვე არის ამის რამოდენიმე დამდასტურებელი ქმედება და ამოტომ ეს გლობალური გამოწვევბია და არა ის რასაც გვისაღებენ.